در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

مثنوی افزایش خودسرانه کرایه تاکسی و نارضایتی مسافران

شماره خبر : 454 - https://asreatrak.ir//short/NKQ7j

داستان تکراری گران‌شدن خودسرانه کرایه تاکسی، پس از تعیین قیمت کرایه از سوی مسئولان هر ساله در شیروان تکرار می‌شود و آن طور که مسافران می‌گویند نظارت دقیق و کافی بر عملکرد تاکسی‌ها نیست.

 

به گزارش خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک از شیروان، مسافران مدعی هستند به دلیل نبود نظارت بر عملکرد رانندگان تاکسی، برخی از رانندگان به خود اجازه می‌دهند کرایه بیشتری را از مسافر بگیرند، گویا آن‌ها قصد دارند کم و کاستی‌های پیش‌آمده از سوی سازمان تاکسیرانی را از جیب مسافران جبران کنند.

بر آن شدیم تا به مسئله اجتماعی دیگری در شهر شیروان بپردازیم، مسئله‌ای که باعث رنجش برخی از همشهریان از اخذ کرایه بیش از قیمت مصوب توسط رانندگان تاکسی درون‌شهری و حتی برون‌شهری حکایت دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری شیروان مصوبه چند ساله شورای شهر مبنی بر کارت‌خوان دار کردن تاکسی‌ها را به اجرا نگذاشته است.

همشهری شیروانی با اعتراض از وضعیت موجود به خبرنگار ما گفت: لطفاً یک نفر فکری برای تاکسی‌ها بکند چرا کرایه ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را ۴ هزار تومان می‌گیرند.

این شهروند شیروانی افزود: اگر پول‌خرد اضافی به راننده داده شود، هیچ به روی خودشان نمی‌آورند، فقط کافی است که ۵۰۰ تومان از کرایه کم بدهیم پیاده می‌کنند و کلی هم حرف می‌شنوی.

دختر دانش‌آموز شیروانی ساکن در روستای رزمغان هم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: فاصله روستای رزمغان تا شیروان ۱۲ کیلومتر است، قبل عید تاکسی‌رانی کرایه رزمغان را نفری ۱۰ هزار اعلام کرد؛ یعنی من که روزی دو بار برای مدرسه رفت‌وآمد می‌کنم باید ۲۰ هزار تومان کرایه بدهم. 

این دانش‌آموز ادامه داد: اداره تاکسی‌رانی و دیگر مسئولین پیگیر باشند، ۷ الی ۸ هزار تومان کرایه بدهیم هم قبول ۱۰ هزار باشد، حالا ما که وسیله نداریم با این کرایه گران چه‌کار کنیم؟ 

مادر باردار شیروانی در میدان شهدا این شهر به خبرنگار عصر اترک گفت: چطور می‌شود وقتی ۲ کورس می‌رویم ۸ هزار تومان کرایه می‌گیرند درصورتی‌که ۷ هزار تومان است، ۵۰۰ تومان پول‌خرد ندارند، هزار تومان که دارند.

خانم جلیلی تصریح کرد: تا اعتراض می‌کنیم که کرایه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است عصبانی می‌شوند و با مسافر به بدترین شکل برخورد می‌کنند. باید تاکسی‌ها کارت‌خوان داشته باشند تا حق کسی ضایع نشود.

مثنوی افزایش خودسرانه کرایه تاکسی و نارضایتی مسافران

کرایه ۴ هزار تومان را تأیید نکردند

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر شیروان گفت: تعیین کرایه تاکسی بر عهده این کمیسیون و شوراست ولی تأیید آن بر عهده ما نیست.

علی عاقل افزود: قیمتی که اعضاء شورا آن را برای سال جاری تعیین کرده‌اند حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد بیشتر از سال قبل بوده و معادل ۴ هزار تومان است که نامه آن به فرمانداری و از آنجا به اداره صمت ارسال شده ولی مورد تأیید قرار نگرفته و در نهایت مبلغ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان را تأیید کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر شیروان تأکید کرد: تاکسی‌رانی موظف به رعایت قیمت ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و اخذ کرایه‌ای غیر از آن تخلف است.

 

چرا مصوبه استخوان‌دار کردن تاکسی‌ها اجرا نمی‌شود؟

عاقل تأکید کرد: در سال‌های گذشته مصوبه‌ای مبنی بر کارت‌خوان دار کردن تاکسی‌ها از سوی شورای شهر صادر شده که البته آن هم مالیات برای رانندگان در برخواهد داشت؛ ولی باید دید سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری شیروان چرا این مصوبه را اجرا نکرده است.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل شهرداری شیروان در ارتباط با کرایه‌های تاکسی درون‌شهری و خط واحد‌ها اظهار کرد: کرایه تاکسی‌ زرد ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و خط واحد، هزار و ۱۰۰ تومان است.

 

مسعود جهان‌دیده در خصوص تعیین قیمت کرایه‌ها گفت: قیمت کرایه‌ها توسط هیات‌مدیره سازمان و اتحادیه تاکسی‌رانی تعیین می‌شود به‌گونه‌ای که نسبت به سال قبل ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت می‌گیرد و به شورای شهر ارسال می‌شود و پس از تأیید به کمیته تطبیق که در محل فرمانداری است فرستاده و بعد از آن نیز به اداره صمت که ستاد تنظیم بازار است فرستاده و تصویب می‌شود و به مرحله اجرایی خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا اتحادیه تاکسیرانی در شیروان وجود دارد یا خیر؟، گفت: بله اتحادیه تاکسیرانی در داخل ترمینال است و دارای اساسنامه ویژهٔ خودشان و هیات‌مدیره هستند. 

مثنوی افزایش خودسرانه کرایه تاکسی و نارضایتی مسافران

رانندگان تاکسی معاف از مالیات هستند

جهان‌دیده در مورد نبود کارت‌خوان در تاکسی‌های درون‌شهری گفت: به گفته نماینده اتحادیه تاکسیران‌ها به چند بانک مراجعه کرده و به دلیل هزینه‌های بالا و داشتن مالیات تمایلی به گرفتن آن ندارند؛ ولی خوشبختانه اداره دارایی نامه‌ای مختص این موضوع به سازمان زده است که کسانی که برای گرفتن کارت‌خوان مراجعه کنند از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند به‌شرط آن که اظهارنامه مالیاتی را پر کنند.

 

تیرماه سال جاری آخرین فرصت برای استفاده از کارت‌خوان

این مسئول افزود: از ۳۵۲ تاکسی موجود در شهر شیروان بالغ بر ۲۰۰ راننده دستگاه کارت‌خوان دارند؛ ولی متأسفانه به دلیل نگرانی از مالیات از آن استفاده نمی‌کنند؛ اما طبق صورت‌جلسه هیات‌مدیره به نماینده اتحادیه تا تیرماه سال جاری فرصت دادیم در غیر این صورت برخورد قاطع و جریمه خواهند شد.

وی در خصوص بازرسی و نظارت از تاکسی و خط واحدهای شهری گفت: بازرسی‌های ما برای نظارت روزی ۲ الی ۳ ساعت، پلیس‌راه هفته‌ای ۱ الی ۲ بار و نماینده اداره صمت نیز بازدید را به عمل می‌آورند.

رئیس مدیریت حمل‌ونقل شهرداری شیروان ادامه داد: تخلف‌های زیادی از سوی تاکسی‌ها داریم که در مرحله اول به آن‌ها اخطار داده می‌شود و در مراحل بعد به اداره صمت فرستاده می‌شود و آن‌ها نیز پرونده را به اداره تعزیرات برای جرائم ارسال می‌کنند و برخورد خواهد شد.

 

شهروندان شکایات خود را با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند

جهان‌دیده ادامه داد: شهروندان می‌توانند در خصوص شکایت‌های خود با شماره ۱۳۷ شهرداری و از تلفن‌های ثابت به شماره ۳۶۲۴۲۲۲۲ تماس حاصل فرمایند و آماده پاسخگویی به‌تمامی عزیزان هستیم.

وی در خصوص نارضایتی از قیمت کرایه تاکسی‌ها گفت: مدیران گذشته هیچ افزایشی در قیمت‌ها نداشتند و یا اگر افزایشی هم وجود داشته بیش‌تر از ۵ الی ۱۰ درصد نبوده و افزایش قیمت به عقب‌افتاده و این عقب‌افتادگی با افزایش قیمت لاستیک، روغن ماشین و تعمیرات به ضرر رانندگان شده است.

مثنوی افزایش خودسرانه کرایه تاکسی و نارضایتی مسافران

مصوبه شورا، تأیید شد

رئیس اداره صمت شیروان اظهار داشت: فرایند تعیین قیمت کرایه تاکسی به این شکل است که تاکسیرانی پیشنهاد اولیه‌ای را به شورای شهر ارسال و شورا آن را به شور گذاشته و مصوبه آن را به کمیته یا کارگروه تنظیم بازار شهرستان ارسال می‌کند.

عبدالله گلی گفت: معمولاً مصوبه شورا پس از بررسی اجمالی، اگر افزایش نامتعارفی نداشته باشد توسط کارگروه تنظیم بازار تأیید و از طریق دبیرخانه کمیته کارگروه تنظیم بازار که خود صنعت و معدن است به شهرداری ابلاغ می‌شود.

گلی با رد صحبت‌های رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر شیروان افزود: در سال جاری دقیقاً همان کرایه پیشنهادی شورای شهر یعنی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان مورد تأیید کارگروه تنظیم بازار شهرستان قرار گرفت و همان هم برای اجرا ابلاغ شد، و ۴ هزارتومانی در کار نبوده است. فقط تغییرات جزئی در نرخ کرایه تاکسی‌های روستایی ایجاد شد؛ ولی در نرخ شهری دقیقاً همان پیشنهاد شورا ابلاغ شد.

وی سیاست کارگروه تنظیم بازار را افزایش سالیانه‌ نرخ تاکسی بر اساس تورم که هم‌افزایش کارگری و هم‌افزایش مواد مصرفی یا همان لوازم‌یدکی که تاکسی‌ها استفاده می‌کنند را محقق کند، اعلام کرد.

رئیس اداره صمت شیروان تأکید کرد: مبنا رُند کردن کرایه نیست، چون اگر این‌جور باشد؛ مثلاً بجای ۴۰ درصد افزایش یا بیشتر، همین مسئله سنگ بنای یک تورم تصاعدی برای سال آینده خواهد شد.

گلی ادامه داد: فرض کنید که امسال ۳ هزار و ۵۰۰ یا ۴ هزار تومان باشد، سال آینده هم اگر ۴۰ درصد افزایش دهیم دوباره مجبوریم اعداد را گرد کنیم و اینجاست که حق مردم یقیناً ضایع می‌شود.

نصب کارت‌خوان الزامی است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: تاکسیرانی متأسفانه علی‌رغم مصوبه تنظیم بازار شهرستان هنوز این موضوع را به اجرا نگذاشته و در دوران کرونا تمام تاکسی‌ها مکلف به داشتن کارت‌خوان شدند و بعد از اینکه کرونا پایان یافت با این تصور که روی این کارت‌خوان‌ها مالیات تعلق خواهد گرفت، کارت‌خوان‌ها را جمع کردند درصورتی‌که اگر کارت‌خوان‌ها را به اداره دارایی معرفی کنند برای تاکسی‌ها کلاً معاف از مالیات خواهد بود.

گلی تصریح کرد: اگر از کارت‌خوان‌ها استفاده کنند، هم حق مردم رعایت و هم ما از افزایش‌های تصاعدی در سال‌های آینده جلوگیری می‌کنیم و این دغدغه اصلی کارگروه تنظیم بازارِ که علی‌رغم ابلاغ‌های مکرر هنوز تاکسیرانیِ شهرداری موفق نشده که تاکسی‌ها را ملزم به نصب کارت‌خوان بکند.

نتیجه‌گیری: فرماندار، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت، دادستان شهرستان، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان، رئیس اداره تعزیرات، پلیس اماکن، اطلاعات، اطلاعات سپاه، اتاق اصناف، بهداشت، دامپزشکی، دارایی و شهرداری اعضاء کارگروه تنظیم بازار هستند. 

اما همواره معضل افزایش کرایه تاکسی وجود دارد و در بین ادارات پاس‌کاری می‌شود و اینکه قیمت مصوب هم در بیشتر موارد رعایت نمی‌شود.

 

تهیه گزارش از احسان حق‌بین

 

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات